Ons eerste thema zit erop. We zijn begonnen met een hele grote doos. Eerst werd deze doos in gebruik genomen als een huisje, later hebben we het geschilderd tot een ijswinkeltje. We hebben met elkaar besproken wat er allemaal in een ijswinkel hoort; Natuurlijk ijsjes, spikkels, slagroom, geld, kassa, servetten, prijslijst. Enz.

Toen de ijsjes klaar waren en het geld uitgeknipt, kon het feest beginnen. In groepjes van 3 hebben ze met de ijswinkel gespeeld.

Rond het thema ijs hebben we verder nog veel gezongen, gedichtjes geleerd, de letters ij-s en de getallen 1,2, 3 geleerd m.b.v. een sjoelspel.

De waterijsjes die we gemaakt hebben, hebben we lekker opgegeten. We hadden 5 smaken ijs; citroen, mango, chocolade, aardbei en vanille. Geen enkel kind had ze alle 5 geraden. De mango smaak was het moeilijkst.

Tot slot op excursie naar Labora. We hebben met elkaar vragen bedacht voor de ijsmakers en de boer. We hebben eerst in de ijsmakerij gekeken. Wat een grote machines en ijskast staan daar! Daarna de melkrobots bekeken en van boven de stallen gezien. Gelukkig ging er op de terugweg een koe in de robot en zagen we heel veel melk door de leidingen gaan. Het kalfje hebben we bewonderd en toen op naar de 16 ijssmaken, hoewel ze maar uit 15 mochten kiezen want de Boerenjongens werden even buitenspel gezet. Na het eten van de ijsjes hebben we de boer bedankt met een prachtig groot ijsje met 22 bolletjes. De kinderen konden daarna lekker spelen of de dieren voeren.    Alle ouders bedankt die ons hebben willen rijden.

Deze week zijn we nog druk bezig met het oefenen voor het podium van volgende week donderdag. Daar laten we nog iets zien van het thema ijs.

Vanaf deze week gaan werken aan de Kinderboekenweek. Het thema is feest. We gaan hoedjes en slingers maken, werkbladen, een prentenboek tekenen en de kinderen uit groep 7, 8 komen de kinderen een prentenboek voorlezen.

Op maandag 6 en dinsdag 7 oktober komt Maurice ,de kunstenaar, werken met de onderbouw (groep 1 t/m4)

We gaan werken met brooddeeg. Groep 1 mag kiezen tussen het maken van een taart of een dier. Groep 2 maakt een dier.

Na de herfstvakantie gaan we beginnen met het thema herfst. In de klas begint langzaam het herfstmateriaal te verschijnen. Wat we gaan doen laat ik weten bij aanvang van het thema.

Oftewel ik moet dit nog even bedenken…

 

 

kleuters

kleuters 4

kleuters 6

kleuters 7